Sedan mer än 20 år tillbaka visar skolbiblioteksforskningen att nära och god samverkan mellan lärare och skolbibliotekarier främjar såväl elevers läsning som deras informationskompetens, MIK och digitala kompetens. Forskningen pekar mot att det handlar om att etablera skolbibliotekets värde och funktion i skolans organisation och lyckas med det ofta utmanande arbetet att förankra en förståelse för skolbibliotekariens specifika kompetens och potential som stöd för undervisningen. Hur kan skolbibliotekarier och lärare på ett effektivare sätt samarbeta? Hur kan skolledare tänka och agera?
Moderator: Ulrika Centerwall, doktorand vid Bibliotekshögskolan, Högskolan i Borås.
Paneldeltagare: Maria Schedvin, skolbibliotekarie, Louise Limberg, senior professor, Bibliotekshögskolan, Teresia Palander, bibliotekarie och kulturombud, Anna Runberger, gymnasielärare, och Anna-My Zetterberg, gymnasierektor. Panelsamtalet är inspelat på Bokmässan 2017.